Adfærdstræning
Adfærdstræning er for dig som har en hest med adfærdsproblemer – det kan være alt fra en hest som løber løbsk, til en hest som ikke vil gå i vandspiltov – og adfærdstræning hjælper dig med at få problematikken løst og genetablere en harmonisk og problemfri hverdag med din hest.
Alle hest er individuelle, og der kan være mange forskellige årsager til samme problematik. Derfor er det vigtigt med en specifik og individuel vurdering af netop din hest, for at finde den rette løsning.
En adfærd kan være bestemt af personlighed, tillært adfærd, miljø og/eller smerte/fysiske skavanker. Jeg vil med min rolle som både adfærdstræner, behandler og erfaren rytter tilbyde dig en helhedsorienteret løsning som sikrer, at der er taget højde for alle parametre.
Pris
Første session 500 kr,
derefter 400 kr.
Du kan også vælge at Få din hest i træning ved at klikke på linket.
Gennemgang af de fire parametre
– Personlighed, tillært adfærd, miljø og smerte
Personlighed
Heste har som mennesker forskellige personligheder, og det er vigtigt at tage højde for både i den daglige omgang samt i træningen. Hvis du har en meget energisk hest som er modig og elsker udfordringer, vil i nemt komme i vanskeligheder hvis du selv er et meget rutinepræget menneske som elsker dressur og langsomme bløde bevægelser. Her vil der hurtigt opstå gnidninger og misforståelser. På dette punkt er ekvipagens forhold ligesom et parforhold: Hvis alle skal være glade skal der for det første indgås en dialog, og dernæst et kompromi fra hver part. Hvis dette ikke er muligt er det måske værd at overveje om du og din hest egentlig passer sammen, hvis du både tager højde for jeres personlighed, erfaring og mål.
Det er altså essentielt at hest og rytter er et rigtigt match for at skabe harmoni.
Ditte Young beskriver i sin bog ”…” forskellige personlighedstyper og ligeledes gør Klaus Hempfling i bogen ”Hestens personligheder”. Dyk evt. Ned i dem hvis det har fanget din interesse.
Tillært adfærd /indlæringspsykologi
Det er vigtigt at skelne mellem hestens personlighed og dens tillærte adfærd. Indlæringspsykologien fortæller os, at hesten lærer igennem negativ- og positiv forstærkning, og igennem betingning(operant- og klassisk). Se en begrebsforklaring nedenfor. Hesten kan igennem tidligere oplevelser have tillært sig f.eks. at bide hver gang den skal have sadel på af flere forskellige årsager: 1. sadlen gjorde ondt, og dette kommunikerede hesten ud ved at bide. Hesten bider stadig den dag i dag enten pga. Ryggen stadig gør ondt eller fordi at den FORVENTER det gør ondt, altså muskelhukommelse/vane. 2. Hesten fandt ud af – via. Betingning – at hver gang den bed, fjernede sadlen sig. Den fik altså opfyldt sit ønske om at ikke få sadlen på ryggen ved at bide.
Vær især obs på her, at hesten kan altså godt bide i ren og skær vane. Det betyder ikke, at den er dum eller aggressiv, men blot at hestens krop husker at det engang gjorde ondt, og det eneste der virkede dengang var at bide. Hvis dette er tilfældet, og hesten samt sadlen er grundigt undersøgt, så der ikke længere er smertefaktorer, kan vi træne denne adfærd væk. Og det er det jeg kan hjælpe dig med.
Al ekstrem adfærd er tillærte. Der er ingen heste som fra naturens side er aggressive over for alt og alle eller som f.eks. løber uhæmmet afsted hele tiden. Det er ulogisk og ressourcekrævende, og derfor ikke en smart overlevelses teknik i naturen. Derfor er ekstrem adfærd altså aldrig en del af personligheden, men tillærte og kan dermed afhjælpes i de fleste tilfælde.
Miljø
Hestens miljø/omgivelser er betingningen i indlæringen. Det er de ydre faktorere som skaber betingelserne for hvad hesten lære og oplever.
Derudover skal stress i stalden, på folden, under fodring nævnes. Eller for lidt foldtid, for lille en fold, for lidt social kontakt osv. Kan hæmme en ung hest i dens personlighedsudvikling og skabe adfærdsforstyrrelser i den udvokset hest samt diverse uhensigtsmæssige tillærte adfærd. Der er mange faktore man skal tage højde for i miljøet til sin hest.
Kroppen
Mange heste starter en uhensigtsmæssig adfærd, fordi de har ondt eller på andre måder er ubekvemme i kroppen. Dette skal altid undersøges som det første !
Udover smerte kan balance også være et kropsligt problem: Hvis hesten har svært ved at holde balancen under ridning, kan den ofte have en tendens til at løbe.
Eller en skæv hest vil f.eks. modstride sig i versaden fordi at det ikke er muligt for den: Hvis rytteren ikke er opmærksom på skævheden kan det ende ud i en konflikt.
Igen er vi tilbage ved at se og forstå hestens uønskede adfærd for at kunne afvikle den.
Jeg er uddannet kropsbehandler og du kan læse mere om kroppen og mine kompentencer under ”behandling”.
Tegn på at din hest har adfærds vanskeligheder/en problemstilling som er værd at kigge på:
Hvis hesten..
- er bokssur
- udviser overdrevet aggressivitet enten over for andre heste eller mennesker
- ikke vil have bid i munden
- Det er svært at stige op på hesten
- Hesten kan ikke longeres (hvis dette er en nødvendighed)
- Separationsangst
Hvis der opstår vanskeligheder ved:
- Klipning
- Påførelse af fluespray
- Vaskning
- Trailerlæsning
- Pålægning af sadel og når gjorden spændes
Under ridning:
- Hesten sparker eller bider under ridning
- Hesten bukker eller stejler under ridning
- Hesten stopper uhensigtsmæssigt under ridning
- Hesten løber løbsk
- Hesten stikker af
Begreber i forbindelse med indlæring
Positiv forstærkning: Man tilfører noget til hesten som ros. Det er f.eks. mad, eller at man klør hesten. At man klapper den på halsen.
Negativ forstærkning: Man fjerner noget. Når man trykker hesten i siden for at ride den frem FJERNER man trykket i det hesten går frem. Eller når du beder hesten om at stoppe og hiver i tøjlen slipper du presset med det samme hesten stopper. Du fjerner altså presset som belønning.
Betingning: En sammenkobling af en stimulus med en respons eller en respons kobles sammen med en konsekvens. Når en stimulus (påvirkning) kobles sammen med en respons (reaktion), taler man om klassisk betingning, signalindlæring. Hvis responsen kobles med en konsekvens kalder man det operant betingning.